MARLIES SANDRA
Iedereen heeft wel een idee over wat storytelling is, maar veel opvattingen zijn fout. Het grootste misverstand is dat je door je oprichtingsverhaal te vertellen het onderste uit de truukendoos gehaald hebt. Helaas doet die misvatting afbreuk aan de kern van brand storytelling, en laat je daardoor ook nog eens veel leads liggen.
Misschien denk jij er als ambitieuze ondernemer ook aan om je oprichtingsverhaal te brengen? Je hebt namelijk allerlei watertjes doorzwommen en wil tonen waarom net jij de wereld beter wil en kan maken. Omdat veel bedrijven nu purpose driven zijn, is je oprichtingsverhaal vertellen belangrijker dan ooit.
Ook lijkt een oprichtingsverhaal of founder story nogal op de befaamde verhaalvorm ‘er was eens…’, waardoor mensen vooral hieraan denken als ze de term storytelling horen. Maar storytelling is zoveel meer dan je oprichtingsverhaal vertellen. Ken je zelf niet zo goed het verschil? Lees dan zeker verder.
Het is belangrijk dat je durft kiezen wie je wil aanspreken met je merkverhaal en wie niet. Hoe concreter hoe beter.
Zowel je oprichtingsverhaal als je merkverhaal zijn manieren om aan storytelling te doen, en om klanten aan je te binden. Maar er zijn belangrijke verschillen.
Je merkverhaal is de basis waar al je andere bedrijfsverhalen aan vasthangen. Je toont namelijk aan je klanten wat je voor hen kan betekenen. De focus in je merkverhaal ligt op welke frustraties je kan oplossen, en hoe je product of dienst het leven van je doelgroep kan veranderen.
Je klant is de hoofdrolspeler en je wil met dit verhaal meer verkoop genereren. Het is belangrijk dat je durft kiezen wie je wil aanspreken en wie niet. Hoe concreter hoe beter. Bovendien werkt een merkverhaal via de juiste technieken vooral in op het emotionele brein van de consument.
Een oprichtingsverhaal of founder story daarentegen vertrekt altijd vanuit het perspectief van het bedrijf. De hoofdrolspeler in het verhaal is de oprichter of het bedrijf zelf, en dat is een belangrijk verschil met het merkverhaal. In een oprichtingsverhaal heb je het over waarom het bedrijf opgericht werd, en welke uitdagingen en problemen je wist te overwinnen.
Omdat je in dit verhaal ook vertelt over eventuele moeilijkheden, maak je je merk menselijker en zullen potentiële klanten zich met je merk kunnen en ook willen identificeren. Je toont dat je ooit ook hebt gestaan waar zij stonden, en als jij het kan, kunnen zij het ook! Je directe doel met je oprichtingsverhaal is dus om te tonen wie je bent, en zo vertrouwen te winnen.
Gratis e-book
Wil jij ook de geheimen en de kracht van brand storytelling ontdekken zodat je je bedrijf kan doen groeien? Download dan nu dit praktische e-book waarin je leert hoe je in 3 simpele stappen je unieke merkverhaal kan schrijven! Je ontvangt de pdf meteen gratis in je mailbox!
Zoals hierboven werd vermeld, kan je oprichtingsverhaal vertellen een krachtig onderdeel zijn van je storytelling. Het kan je merkverhaal zelfs versterken omdat het je merk menselijker maakt. En zoals jullie ook wel weten kopen mensen graag van mensen.
Bovendien toon je autoriteit in je vakgebied omdat je de oplossing voor bepaalde frustraties kent. Weet je dus dat je veel concurrenten hebt en wil je opvallen? Maak dan zeker ruimte voor je oprichtingsverhaal, want menselijkheid en autoriteit tonen is een belangrijke storytellingtechniek.
Om je oprichtingsverhaal goed te laten aansluiten bij je merkverhaal, hou je best een heldere verhaalvorm aan. Schrijf je oprichtingsverhaal volgens onderstaande structuur zodat je niet te veel uitweidt over details die niet interessant zijn voor je klant:
Je oprichtingsverhaal vertellen is een krachtig onderdeel van je storytelling. Het maakt je merk menselijker. En zoals jullie ook wel weten kopen mensen graag van mensen.
Onthoud dus dat storytelling zoveel meer is dan alleen maar je oprichtingsverhaal vertellen. Er zijn nog vele andere verhaalvormen die kunnen passen binnen je merkverhaal. Denk maar aan een value story, een purpose story, een customer story, en nog veel meer. En, in elk van die verhaalvormen kan je storytellingtechnieken toepassen die zorgen voor een duurzame connectie met je klant!
Je storytelling juist aanpakken begint dus bij de basis, namelijk een helder en overtuigend merkverhaal. Zodra dat verhaal op punt staat, kan je beginnen nadenken over andere verhaalvormen.
Weet je nog niet goed hoe je je merkverhaal moet schrijven? Download hieronder dan snel ons gratis e-book waarin we je op weg helpen in drie simpele stappen!
Gratis e-book
Wil jij ook de geheimen en de kracht van brand storytelling ontdekken zodat je je bedrijf kan doen groeien? Download dan nu dit praktische e-book waarin je leert hoe je in 3 simpele stappen je unieke merkverhaal kan schrijven! Je ontvangt de pdf meteen gratis in je mailbox!